Dosta ljudi mi je skrenulo pažnju da ne pišem dovoljno o stvarima kojima se zaista bavim, što uglavnom i jeste istina. Razlozi zapravo ne postoje, osim možda činjenice da često nisam u prilici da budem ažuran u pisanju takvih stvari a vremenom mi iste izgube smisao. Kako god, jedna od stvari kojima sam se dosta bavio u prethodne 2 godine jesu i Facebook aplikacije, urađeno ih je nekoliko desetina i steklo se fino iskustva koje treba podeliti sa ljudima. Tim povodom, evo par stvari o kojima treba da razmišljate kada kreirate Facebook aplikaciju.

foto: Digital trends
  1. Čuvajte se Facebook plemena – Pod Facebook plemenima podrazumevam ogroman broj organizovanih igrača Facebook nagradnih takmičenja, konkursa, kvizova i sličnih stvari. Ideja je vrlo prosta – prvi koji nađe igru je i osvaja, a ostali pomažu u tom cilju. Upoznao sam nekolicinu ovakvih likova, uglavnom radeći za Grand kafu. Gotovo je nemoguće ući im u trag, imaju 100-tine profila, koji su stariji od par meseci i imaju 100-tine prijatelja. Ili jednostavno koriste servise za lajkovanje koji postoje širom neta, pa tako među lajkerima imate i Kineze, Tajvance i ostale kosooke. Odavde sve akcije u kojima je Like sistem odabira pobednika gube smisao. Uključite žiri u odabir a lajkovi neka budu samo tu za odabir top 10 ili 20 najboljih. Za svaki slučaj i pratite što više podataka o korisniku, IP adresa može da otkrije vrlo lako ako se radi o vlasniku desetine profila.
  2. Upoznajte se sa zakonom o igrama na sreću – Zakon o igrama na sreću nalaže da se svaka akcija usmerena ka potrošačima koja ima u sebi elemente sreće ili neizvesnosti (Primer: Neko od 2000 lajkera će dobiti nagradu) moraju biti prijavljene. Broj nagradnih igara je ograničen, poslednji zakon predviđa 2 nagradne igre godišnje, a i ako nisam imao prilike da vidim novi zakon čuo sam da se sada to svodi na jednu nagradnu igru godišnje i to u trajanju od mesec dana. Za pravne savete cimajte Ptikija ili Đoleta, a za Facebook aplikacije razmislite o takmičenjima znanja, konkursima ili kvizovima, mogu se organizovati koliko god puta godišnje želite, i koliko dugo to želite.
  3. Pazite se inovativnih ideja – Svi vole inovativne ideje, i marketing menadžerima su oni jedinstvena prilika da dokažu svoju kreativnost široj javnosti. ALI! Pitanje je kako inovativnost utiče na doseg te ideje, i koliko se sa nekim inovativnim rešenjima zapravo usporava viralni rast same aplikacije, što je polazna osnova cele aktivacije. Aplikacije koje su prebrendirane, koje zahtevaju prevelika tehnička predznanja korisnika ili su jednostavno komplikovane za korišćenje (dobar deo augmented reality aplikacija) same sebi pucaju u noge, i onemogućavaju svoj brzi rast. Mislite o ovim stvarima u projektovanju.
  4. Obratite pažnju i na Facebook pravilnik – Miloje u poslednje vreme aktivno piše o važnosti praćenja Facebook pravila, i koliko isti mogu da koštaju kompaniju. Ako nepravilno pristupite promocijama na Facebooku to vas može koštati i same strane u koju ste uložili stotine pa i hiljade evra. Najbolji primer za to je Jaffa strana, koja je prošle godine izbrisana sa Facebooka iz nepoznatih okolnosti. Strane treba čuvati time što ćete raditi onako kako je dozvoljeno, a za to je najbolje da pratite Facebook promotion guidelines kao i Platform Policies. Pročitajte ih, nisu preduge, a mogu vam spasiti život. U slučaju problema možete samo da se nadate da će vam se Facebook javiti, ako niste veliki i trošite puno novca za njih gotovo da ne postojite, i onda spasa nema.

To je to za sad, spremni ste da napravite svoju super popularnu Facebook aplikaciju. Kada pravite istu ne zaboravite da isplanirate i malo Facebook oglasa da biste pokrenuli celu priču, kao i tab na Facebook strani koji će da poziva na celu priču i može da ubrza stvari. Igrajte se, optimizujte, pobedite, a zatim i podelite te priče sa ostalima. Saveti su svima dobrodošli, ako imate još neki podelite ih u komentarima.

20 replies on “Par saveta vezanih za Facebook aplikacije

  1. Super post, konacno nesto sto sam dugo cekao :) Dodao bih samo da cete ako radite app sa bilo kakvim elementom takmicenja za vise klijenata videti dosta istih ljudi koji skacu sa strane na stranu jureci samo nagradu. Ja ih zovem lovci na nagrade, i kod njih svaki brand engagement pada u vodu – tu su da uzmu nagradu i idu dalje. Takodje, ukoliko je app zapravo igra treba obratiti paznju na lovce na nagrade jer cesto varaju koristeci neke od poznatih cheat engine-a (eto cime se sve ljudi bave…).

    1. Tako je, postojala je i ideja da na neki način popišem sve te ljude ali je to gotovo nemoguće, nije ih baš malo, možda jednog dana svi zajedno to uradimo.

      Što se tiče igrica, istina je koriste se usporavanja Flasha i slične stvari ali može to serverski da se obezbedi, lepa iskustva sam imao sa HiiShiijevcima koji imaju dosta iskustva u celoj priči.

      1. Treba popisati te lovce na nagrade svakako (mi vec imamo nasu listu), no to je sizifovski posao jer ih je sve vise. Medjutim svaki cheat koji koriste moze da se provali vrlo lako, bitno je kao sto Zeljko rece da se koriste anticheat sistemi kako bi se ti rezultati automatski blokirali.

    2. V celku je to skoro to iste s tfdm, že multiresolution sa použedva pri scluatovpned a subsurf na všeobecne9 vyhladenie. Skfas si dať na kocku multiresolution dajme tomu na level 4-5 a v sculpt mode prejdi brushom po objekte a to iste9 skfas s kockou so subsurfom na 4-5 a tiež skfas sculptovať naň. Uvidedš ten rozdiel, že multires. je na vyhladenie, resp. na zahustenie meshu pre potrebu sculptingu

  2. Super post!
    Imas jedan razmak manjka! ;)

    Imas kakav tutorial za izgradnju aplikacija, štivo, otkud krenuti?

  3. Zanimljiv tekst za sam početak… Kratak i jasan. Ko hoće nešto ozbiljnije da napravi mora mnogo više da traži informacija i razmišlja o mogućim bagovima.
    @mheder, za početak moraš obavezno pročitati sve sa http://developers.facebook.com/docs/
    Nakon toga ćeš tek početi da se cimaš ovakvim problemima projektovanja…

  4. Ja bih samo dodao ovde anti-cheat engine koji svaka igrica mora da ima, posto ima dosta klinaca koji ga koriste i biflaju poene a onda sve to dovodi do nezadovoljstva ostalih igraca na stranici.
    Eniac, u pravu za Zakon o igrama na srecu, bitno je samo da se koriste aplikacije gde se koristi skill onda ne tretirate Zakon o igrama na srecu.

  5. U vezi zakona – da li znači da ako nam je namera da poklonimo nekome knjigu, šolju, majicu i sl., a na primer organizujemo neko mini takmičenje za najlepšu fotografiju sa putovanja, mi moramo to i da prijavimo?

    1. Ne, to je onda takmičenje i nema elemente sreće. Ako je ideja da recimo nekom od 2000 ljudi slučajnim izborom poklonite knjigu onda mora da se prijavi. Knjige i slične stvari najbolje je deliti kroz neke mini kvizove ako već nemate novca da uložite u aplikaciju.

      1. Na što misliš kad kažeš mini kviz?

        U pravilima izričito stoji "You must not use Facebook features or functionality as a promotion’s registration or entry mechanism.". Tako da bi se sve akcije koje uključuju bilo kakvo nagrađivanje morale obavljati preko aplikacija

  6. 0. Jasno definišite zašto to radite

    Ako ne možete jednom prostom rečenicom da definišete razlog da u ovo ulazite – nemojte ni da ulazite. Pri tom su sasvim legitmni razlozi:
    "Hoćemo da popularizujemo našu Fejsbuk stranu"
    "Želimo da privučemo nove fanove i da aktiviramo postojeće"
    "Podsećamo potrošače na proizvod pred sezonu"
    "Uvodimo novi proizvod"
    "Cilj nam je povećanje prodaje"
    Kada ovo postavite krećete u osmišljavanje ideje a onda i u realizaciju i sprovođenje takmičenja.

    Jedini razlog koji nije legitiman i koji vam je #fail u startu je "To i naša konkurencija radi" ili #basjecool Ako krenete ovim putem kojim se često ide, izgubili ste u startu.

  7. Dobar tekst. Aktuelna tema u Srbiji. Nažalost sem Nordeus-ove Top Eleven igre, ne postoji neka viđenija FB aplikacija. Sve je na nivou kviza ili lajkova i slično.
    Srbi uglavnom lete za parama, pa se ne orijentišu na profesionalnije klijente. Npr, postoje aplikacije koje će tek biti popularne, a koje se bave Social Data Mining-om na Facebook-u.
    Mada retko koga zanima ta oblast. Kao kolega FONIS-ovac hteo bih da te pitam da li bi recimo bio za organizovanje neke radionicu napravimo za FONIS ili FON u globalu na temu Facebook Aplikacija?

  8. Koliko ja znam, a mogao bi i Ptiki da iznese svoja saznanja, nagradna igra je samo ona igra u kojoj se pobednik odredjuje metodom random srecnog dobitnika. Dakle samo u slucaju srece, ali ne i neizvesnosti. Neizvesnost je prisutna i u kvizu. Kviz moze da bude kviz znanja ili kviz brzine. Nagradni konkurs je druga kategorija i tu odredjuje iskljucivo ziri. Sto se ticne zakonse regulative, nezavisno od toga koji je mehanizam utvrdjivanja pobednika, mora da se plati porez na nagrade drzavi u iznosu od 25% od vrednosti nagrade, ako se secam dobro. Takodje, nagradna igra moze da ima najvise 2 ciklusa godisnje i to od po 60 dana. Ako se dobro utempira stvar, to moze da bude i jedna od 120 dana, pri cemu se 2 puta podnose dokumenta. Takodje, ako je u pitanju nagradna igra, neophodno je da se minimum 30 dana pre pocetka nagradne igre u nekom dnevnom listu koji se prodaje u celoj Srbiji (dakle NE na internet sajtu, vec u novinama) objave pravila ili izvod iz pravila nagradne igre. To znaci da morate imati saglasnost Uprave za igre na srecu nekih 40ak dana pre pocetka nagradne igre, da bi imali 10 dana fore da spremite novinski oglas, platite ga (debelo – to je barem 1/4 novinske stranice cca 400+ EUR) i da ta pravila ugledaju svetlost dana. Priprema dokumentacije za Upravu na igre na srecu zna da bude jako jako naporna, sa sve FT1P i raznom drugom dokumentacijom od strane priredjivaca nagradne igre.
    Pri tome, kad su u pitanju konkursi i kvizovi, ono sto retke kompanije rade kod nas, jeste obaveza da neko MORA da procita pravila i slozi se sa njima, pre nego sto klikne tamo neki LAJK koji ga ubacuje u citavu masineriju. Takodje, deo koji mnoge kompanije (namerno ili nenamerno) izbegavaju jeste onaj koji se odnosi na poverljivost podataka i zastitu potrosaca. Zakon je tu prilicno jasan (i prilicno zaostao) jer ne mozete NIKOGA opterecivati i spamovati ga (bilo emailom, SMS-om ili nekim drugim sredstvom digitalne komunikacije), ukoliko taj neko ne da svoju PISMENU saglasnost za to. To znaci, da ako vam neko NA PAPIRU ne potpise da je spreman da njegove podatke organizatori (kviza, nagradne igre…) koriste u komercijalne svrhe (sto i jeste cilj svake nagradne igre, kviza i sl. – kreiranje baze proverenih potrosaca), organizator to ne sme da radi, jer potrosaca stiti ZAKON.
    Medjutim, to ne znaju ni priredjivaci, ni potrosaci i tome niko ne posvecuje neku specijalnu paznju :)
    Da je zakon zaostao, govori cinjenica da neko mora da vam da svoju pismenu saglasnost. Drugi opt-in mehanizmi digitalnog karaktera, kojima potencijalni ucesnik u kampanji daje svoju saglasnost, nisu uvrsceni u zakon. Dakle, ako ja posaljem SMS sa svog broja, cime se slazem sa pravilima kviza ili nagradne igre, to se ne gleda isto kao da sam se negde potpisao. Isto je i sa like-ovanjem, slanjem inicijalnog emaila, klikom na button koji me vodi na nagradni konkurs, pozivanjem nekog broja telefona itd.

  9. Treba mi aplikacija za nagradnu igru ili pomoć kako da je napravim itd. Naime, hoću za svoj fanpage napravim nagradnu igru sa najluđom fotografijom. Slika, tj. onaj sa najviše lajkova dobiće nagradu. Hoću da to uradim kroz aplikaciju, tj. da svako ko glasa za bilo koju sliku mora da prvo glasa stranicu ili da automatsko glasanje za sliku bude is tranice. Da li je to izvodljivo.

  10. Ja sam trenutno u "Erste nagradnoj igri", od pocetka vodim, sve korektno 20 dana da bi u dva-tri dana uletelo par likova i nenormalno shibanje glasova za kratko vreme, bunish se ali ne vredi.

  11. Ljudska sujeta i ljudska pohlepa su jedine dvije stvari koje mgou dobro da se naplate.

Comments are closed.